Deprecated: Required parameter $steps follows optional parameter $points in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/imager.php on line 591 Deprecated: Required parameter $value follows optional parameter $method in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/imager.php on line 649 Deprecated: Required parameter $API_key follows optional parameter $id in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/mapbuilder_class.php on line 154 Deprecated: Required parameter $user_override follows optional parameter $quarterly in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/tidsstempling_class.php on line 2630 Depression

Genveje

Klinisk depression
Behandling

Op imod 100.000 mennesker i Danmark lider på nuværende tidspunkt af en depression. Depression er en alvorlig sygdom, som kan ramme alle mennesker.

Tilstanden er ofte stressudløst, men den kan også indtræffe efter en traumatisk begivenhed, eller opstå som en sekundær lidelse i forbindelse med andre psykiske lidelser, som f.eks. panikangst eller OCD. Depression involverer ændringer af tanker, følelser, krop og adfærd.

Typiske symptomer på depression

• Energiløshed
  • Træthed
  • Søvnproblemer
  • Ændret appetit/vægt
  • Skyldfølelser
  • Ubeslutsomhed
  • Negative tanker om sig selv, andre og fremtiden

Klinisk depression

Ved klinisk depression oplever man, at synet på sig selv, andre og verden farves af "mørke briller". Man mister livslysten, og man tolker ofte begivenheder ud fra disse briller, hvilket medfører tristhed, manglende energi og overskud.

Uden energi oplever mange, at de bliver mere passive, inaktive og isolerede. Denne adfærd kan skabe yderligere selvbebrejdelser og negative forestillinger, som kun øger de depressive følelser som f.eks. skyldfølelse og magtesløshed.

Denne "onde cirkel" kan fortsætte ubehandlet indtil man er overbevist om, at man f.eks. er et værdiløst menneske, at nutiden er meningsløs og fremtiden er håbløs. Man har ikke længere kontrol over sit humør og sine følelser. Den nedtrykte sindstilstand kan fortsætte i månedsvis.

I svære tilfælde kan en depression være livstruende. Mange har det så dårligt, at de rammes af håbløshed og overvejer at tage livet af sig selv.

Behandling

Kognitiv adfærdsterapi har vist sig at være meget hensigtsmæssig og effektiv i behandlingen af depressive symptomer – enten alene, eller i kombination med antidepressiv medicin.

Afhængig af depressionens sværhedsgrad vil man normalt blive bevidst om de vedligeholdende faktorer i løbet af 5-10 samtaler, og få redskaber til at tackle de negative tankemønstre effektivt efter 10-15 sessioner.