Deprecated: Required parameter $steps follows optional parameter $points in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/imager.php on line 591 Deprecated: Required parameter $value follows optional parameter $method in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/imager.php on line 649 Deprecated: Required parameter $API_key follows optional parameter $id in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/mapbuilder_class.php on line 154 Deprecated: Required parameter $user_override follows optional parameter $quarterly in /customers/a/4/2/psykologpeterbech.dk/httpd.www/lib/tidsstempling_class.php on line 2630 Stress

Genveje

Behandling

Mange mennesker i dag oplever stress. Til tider opdager vi først symptomerne, når det er blevet alvor. Det kan derfor være en god idé at kende til stress symptomer, så du kan forholde dig til det så hurtigt som muligt.

Den alder, hvor stress forekommer hyppigst er i alderen fra 35-45 år, hvor vi både skal opbygge karriere og familie.

Symptomer på stress kan være følgende:

• Træthed og søvnproblemer.
  • Hjertebanken, mave-, hoved- eller rygsmerter
  • Åndedrætsbesvær
  • Angst
  • Irritabilitet, anspændthed
  • Glemsomhed
  • Utålmodighed
  • Problemer med at lytte til andre
  • Følelse af, at der ikke er nok tid, uanset at man har tid nok
  • Sætter mange bolde i luften, men har sært ved at gribe dem, - problemer med overblikket

Hvis symptomer på stress ikke behandles i tide, kan man få en udmattelsesdepression, - også kaldet udbrændthed og her er det sværere at komme ovenpå igen. Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men det tager længere tid og kræver mere arbejde.

Behandling

Behandling af stress kan indeholde flere forskellige elementer; samtaleterapi, herunder hjælp til omlægning af livsstilen samt en forståelse af, hvad der har afstedkommet den givne situation og hjælp til fremtidig stresshåndtering.

Mindfulness og visualiseringsøvelser kan også være gode redskaber.